fredag 22. november 2019

Skyld og skam.

Jeg tør påstå at følelsene av skyld og skam er de sterkeste følelsene som finnes. Bare de som har kjent det på kroppen - vet hvor sterke disse følelsene kan være. Dette er min påstand, men jeg vet hva jeg snakker om.

Når barn blir manipulert på det sterkeste til å tro at det er barnets skyld til at seksuelle overgrep eller andre typer overgrep skjer - oppstår det en enorm følelse av skam i tillegg til skyldfølelsen. De følelsene borer seg langt inn i sjelen og fester seg der. Derfor er det så utrolig vanskelig å snu på akkurat disse følelsene.

Definisjon på skam:
Skam er en sterk ubehagelig følelse av å ha vist en nedverdigende side av seg selv og dermed avslørt seg selv som et mislykket, udugelig eller umoralsk individ.
Skam er nær knyttet til selvfølelsen, og får en til å føle seg liten, med ønske om å skjule seg, synke i jorden

Definisjon på skyldfølelse:
skyldfølelse er en kognitiv eller følelsesmessig opplevelse som oppstår når en person oppfatter eller tror, det være seg reelt eller ikke, at han eller hun har brutt en eller annen standard, og har en vesentlig grad av ansvar for at denne overtredelsen har skjedd

Definisjon på skyld:
skyld innebærer at noen i juridisk forstand må kunne klandres for sin opptreden
skyld har flere grader

Les definisjonene en gang til og kjenn etter hvor altomfattende disse følelsene må kjennes når du er et lite barn. Det er så voldsomt at det går ikke an å sette seg inn i det. Men prøv likevel.
Som barn vet du ikke at det er skam og skyld du føler...

Da jeg var liten, skjønte jeg fort at det Egon og jeg gjorde var feil. Men jeg ante ikke hva det var. Visste bare at dette vonde måtte bare skjules...

Nå i 2019 skjønner jeg fullt og helt at all skyld ligger hos Egon. Det var han som valgte å utføre alle overgrepene. Jeg var et offer.
Jeg skjønner også at skammen er Egons. Men jeg kan ikke si at jeg fullt og helt kjenner at skammen er Egons. Men jeg skjønner det.

Når jeg har bært på disse store følelsene - alene i alle år - tar det sin tid før de visner og forsvinner helt. Kjenner at all hjelpen jeg har fått har hjulpet meg til å plassere ting der de hører hjemme.

Det snakkes for lite om seksuelle overgrep. Jeg oppfatter at det fremdeles er tabubelagt å snakke om dette - men vi er blitt flinkere til det.
Jeg tror at hvis vi tør å prate om seksuelle overgrep - blir det lettere for barn og ungdom som opplever dette nå -  til å tørre å åpne seg. Men skammen som de føler gjør at det er utrolig vanskelig.

Det som jeg har skrevet om i dag, er hovedgrunnen til at jeg deler av mine vonde opplevelser.
Tenk om du og jeg kan redde et barn, en ungdom eller en voksen til å komme frem fra "muren" som de gjemmer seg i fordi skammen og skylden har tatt overhånd!

Vi kan gjøre en forskjell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar