tirsdag 10. desember 2019

Leve livet

Hva gjør vi med livet vårt? Stort svevende spørsmål.
Tror at de fleste mennesker gjør noe bra med livet. Eller at de fleste ønsker å gjøre noe bra. Det heter seg at du ikke kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Viktig!

Jeg så en tegneserie på facebook. Snoopy sitter ved siden av vennen sin.
Vennen; "We only live once"
Snoopy; "Wrong! We only die once. We live every day!!"

Det er ganske sant.
Hva fokuserer vi på?
Klarer vi og virkelig leve hver eneste dag?
Hva vil det si å LEVE hver dag?

Min kloke mormor, som jeg mistet alt for tidlig sa alltid;
" Gud legger ikke mer på menneskene enn de kan klare å bære"
Jeg har mange ganger vært uenig med henne i det. Men når jeg tenker tilbake på de tyngste stundene i livet mitt - har jeg klart å komme gjennom alt - tross alt.
Selvfølgelig ser jeg at mye av det, skyldes min stahet og styrke. De ordene til mormor har også ligget i tankene mine et sted. Tror hun har rett.. "Som din dag er skal din styrke være..."

En annen ting som mormor sa;
"Si aldri mer enn du kan tåle å høre tilbake"
DET er i alle fall sant. Tenker på det hver gang jeg skriver her i bloggen. Det handler mye om å balansere mellom å være personlig og å være privat.
Håpet mitt er at jeg skal være så personlig som overhodet mulig - uten at det blir for privat og utleverende.

Hovedtemaet mitt som handler om seksuelle overgrep er egentlig ganske privat, men jeg velger å være åpen om dette likevel. Det er nesten umulig å snakke om dette uten at noen står frem og forteller om hvordan det er å leve med dette, hvilke følelser som kommer frem og hvordan dette påvirker hele livet.

Jeg tror at de som blir voldtatt som voksne også kan kjenne på den samme maktesløsheten som barn gjør. Det blir selvfølgelig på en annen måte. Når du opplever dette som barn blir det altoppslukende. Men noen ting, noen måter å reagere på - blir ganske like.
Det etterlater et stort avtrykk av redsel i kroppen.

Derfor er det sååå utrolig viktig at vi våger å sette ord på dette.
Våger å høre hvordan det våre medmennesker har det.
Våger å låne øret vårt til en som trenger det.
Våger å være en medvandrer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar