onsdag 4. desember 2019

Egenverdi og egenomsorg

Denne uka er det festuke i vår ny-innvidde kirke. I går kveld var kirka helt full nok en gang. Det varmer hjertet å se at så mange kommer.
Noen fordi de hører til.
Noen av nysgjerrighet.
Noen fordi kirka er ny.
Noen fordi det var en kjent person der i dag.
Noen fordi naboen skulle dit.
Uansett hva grunnen er - var vi der side om side, hørte de samme ordene, drakk av den samme kaffeen, spiste den samme frukten, har akkurat samme verdi...

Litt "prosentregning"
Hvis du jobber 100% - er du 100%
Jobber du 50% - er du 100%
Jobber du 25% - er du 100%
Er du ufør - er du 100%

Verdien i deg som menneske kommer ikke an på hvor mye du er i stand til å jobbe. Som deg selv er du 100% - uansett. Den egenverdien er viktig å huske på.

Når livet går litt på tverke - er det lett å føle at alle andre er mye mer verdifull en deg selv. Jeg har kjent mye på det. Ikke nå, men tidligere. Det har liksom ikke vært så viktig med meg selv. Det er fortsatt godt å kunne minne meg på at - selv om jeg er ufør - er min verdi fortsatt 100%. 🤗

Egenomsorg er et annet ord som jeg har lært mye om både på Modum og andre steder jeg har vært på rehabilitering. Det handler om å være snill med seg selv. Ta vare på seg selv. Gjøre gode ting mot seg selv. Som oftest er det mye lettere å yte omsorg for andre rundt oss.
Det er faktisk veldig viktig å hjelpe seg selv - før man hjelper de rundt seg.
Tenk på oksygenmasken på flyet. Hvis du får bruk for den noen gang - MÅ du ta på din egen maske for å være i stand til å hjelpe de som er rundt deg.
På samme måte er det i livet. Det er utrolig viktig å hjelpe seg selv, ta seg selv på alvor og gjøre nødvendige ting for at vi selv skal ha det så bra som overhodet mulig.

Vi kan alle sammen være et medmenneske for våre nærmeste.
Vi kan alle gi et smil til de vi treffer.
Vi kan prøve å se våre medsøstre og medbrødre.
Da mener jeg virkelig SE.
Smil smitter - prøv!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar