mandag 9. desember 2019

Hjelpemidler og takknemlighet

Dagen derpå. En god dag i hjertet. En vond dag i kroppen.

I går hadde vi en flott julekonsert med koret, som jeg er med i. Kirken var helt full. Veldig gøy.
Jeg kjenner på en ydmyk takknemlighet for at så mange kom for å høre oss.
Noen kom for å få en konsertopplevelse, noen kom fordi naboen skulle dit osv. Uansett hvilken grunn de hadde - fikk vi oppleve det samme, fra litt forskjellige vinkler.
Noen hadde en god dag, noen en dårlig dag. Likevel var vi sammen om opplevelsen. Det er en god følelse.
Det er ganske fascinerende å tenke på hvor forskjellige vi er som mennesker, og at vi likevel kan samles om de samme tingene.

Jeg kjenner som sagt på en uendelig god takknemlighet.
Jeg er oppriktig takknemlig for mange ting.
Takknemlig for at jeg kan få være med i koret og
takknemlig for at vi har den aller beste dirigenten - som virkelig gir alt!! Min musikkvenn fra tidligere.

Uansett hvordan vi har det - er det utrolig viktig - å finne noe å være takknemlige for.
I dag kunne jeg ha blitt liggende i senga. Rett og slett fordi kroppen er vond etter alle timene med øving og konsert. Men jeg bestilte ei drosje og klarte å gjennomføre treninga i varmtvannsbassenget!!! Enda en ting å være takknemlig for.

Noe annet jeg tenker på - er viktigheten av å godta og akseptere livet sånn som det er. Nå ligger jeg her på sofaen og prøver å godta at sånn er denne dagen. Det er ikke alltid så lett som det høres ut til, men jeg føler at jeg ikke har noe annet valg. Jeg kan selvfølgelig velge å "grave meg ned", men for meg er ikke det et valg. Derfor velger jeg å si at jeg har det bra - tross alt.

Et annet ord jeg har blitt glad i er hjelpemidler. I starten følte jeg at når jeg hørte ordet hjelpemidler - ble jeg nesten kvalm og tenkte - er jeg sååå syk? Men nå ser jeg at det er midler som skal hjelpe meg og andre til å få en bedre hverdag.
Det handler igjen om å godta og akseptere. Jeg må godta at en rullestol eller to, har blitt min hverdagshjelp. Uten disse hadde jeg ikke kommet meg ut. Klarer jeg å tenke sånn - blir ting mye enklere. Jeg kan feks klare å være med i koret. Uten rullestolen hadde jeg ikke klart det.

Jeg ser og på Modum som et hjelpemiddel. Der fikk jeg utrolig god hjelp til å få orden på tankevirksomheten og følelsene mine. Uten å ta i mot det - vet jeg ikke hvordan jeg hadde hatt det i dag.

Vi har alle bruk for en eller annen form for "hjelpemidler". Det har liksom ikke noe å si om det er en dusjkrakk, krykker, høreapparat, psykolog, spesial-ostehøvel eller øret til en venn.
Alle ting er gode hjelpemidler.

Ta imot hjelp hvis du trenger det. Da kan plutselig mørke få en lysere nyanse.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar