mandag 10. februar 2020

Lån bort ørene dine

Jeg treffer stadig på nye mennesker som bærer på dype sår inni seg. 
Mennesker som kjenner seg maktesløse, som ikke vet hvordan de skal komme seg videre i livet. 
Mennesker som bærer på usynlige, men tunge masker.
Mennesker som viser ei tøff utside, men som føler seg bitteliten innvendig.
Mennesker som later som om de takler alt.
Mennesker som liker å tro at de har stålkontroll over livet, men som plutselig oppdager at livet tar kontroll over dem selv.
Mennesker som bærer på en enorm skam.
Mennesker som haler og drar på skyldfølelsen som raser rundt i hodet.

Jeg kjenner meg veldig igjen i mange av disse tingene. 
Jeg har det ikke sånn akkurat nå, men jeg hadde det sånn etter at flashbackene om barndommens grusomheter tok over livet mitt i 2013. 

Uten den fantastiske hjelpen som jeg fikk - og uten den enorme jobben jeg har gjort - vet jeg ikke hvordan livet mitt hadde vært nå.
Det er så utrolig viktig å ta tak i de vanskelige tingene, men man må ville det selv.

Jeg kjenner meg heldig som har fått den gode hjelpen. Det er ikke en selvfølge, dessverre. Man må liksom ta sats og hoppe uti det, hvis man får muligheten.. 

Jeg tok tilbake kontrollen over mitt liv.

Kjenner at det er godt å kunne være en medvandrer for andre. 
Godt å kunne «låne bort ørene» til noen som trenger å bli hørt.
Godt å kjenne takknemlighet fra noen som føler seg sett...


Denne måneden er jeg på et rehabiliteringssenter for å prøve å få litt kontroll over kroppen, og over smertene som raser rundt i kroppen. 
Usikker på om jeg klarer akkurat det, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. Kroppen er vond, men hodet er klart. Det er egentlig det viktigste for meg.

Her er det ulike flotte mennesker med ulike utfordringer og ulik bagasje.
Det vi har felles er at vi er 100% oss selv - sånn som det er akkurat nå. 
Det er ikke sykdom som definerer menneskeverdet. Det må jeg si til meg selv. Prøver også å minne noen av de andre her om dette.

Se deg rundt.
Gi et smil til de du møter.
Et smil varmer mye mer enn du tror.

Et smil gjør at noen føler seg sett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar