torsdag 2. januar 2020

Nytt år nye muligheter

Nytt år, ny IPad😍, nye muligheter, nye ting å være takknemlige for. Og jeg er virkelig takknemlig. Føler meg såååå utrolig heldig. Jeg har en superflott familie. Jeg er utrolig stolt over ungene mine. Kjenner på en stor takknemlighet for at vi har et hjem som de syns det er bra å komme hjem til. Alle har ikke det. Derfor blir takknemligheten min ydmykt større - på en måte.

Til info - siden jeg har skrevet om avslaget på bil. I dag er klagen sendt. Nå er det bare å vente på neste avslag med tålmodighet😏

Men det er også mange andre ting å tenke over. 
Jeg lurer på hva det er som gjør at det er så utrolig mange som har så lite tro på seg selv, og så utrolig dårlig selvtillit og selvbilde. I går snakket jeg lenge med ei flott dame på 90 år. Hun er ei oppegående, flott dame som er klinkende klar i toppen. Hun har fine klær og ser absolutt ikke ut som om hun er 90. Selv føler hun seg utrolig liten og har et lavt selvbilde. Hun vet at hun har mye kunnskap, men det er liksom ikke viktig. Hun ønsker å være usynlig. 
Dette syns jeg er bare trist. Jeg ser virkelig opp til den dama - men selv føler hun at hun er ingenting verd. Jeg blir målløs. 

Det værste er at jeg har snakka med flere eldre mennesker som har det på akkurat samme måte. Janteloven har liksom grodd fast inni hjertet deres. 

Det er så utrolig viktig å si til hverandre at vi betyr en forskjell. Jeg mener ikke at alle skal gå rundt med nesa i sky og måle seg opp imot de andre rundt seg. Men alle har bruk for at noen ser de, og at vi kan se det gode i hverandre. Dette gjelder like mye de eldre som vi har rundt oss. De har like mye bruk for å bli sett som alle barna, ungdommene og oss voksne.

Jeg har liksom fått en aha opplevelse. Den går ut på at det er mange eldre som har veldig liten tro på seg selv. Trist!!

Psykisk helse er et superviktig tema for alle aldersklasser. Det har denne julen vist til hele Norge. Kanskje det er på tide å begynne å bry oss om de vi omgås med. 
Kanskje vi av og til skal spørre «Hvordan har du det egentlig?» og ta oss tid til å høre på svaret.
Kanskje noen da tør å fortelle hvordan de virkelig har det.

"Begynn med det som er nødvendig, 
fortsett med det som er mulig, og 
plutselig greier du det umulige". 

Frans av Assisi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar